Thursday, November 3, 2011

Islam Berkembang Pesat Di Jerman

Di antara kenangan manis sepanjang saya ke Eropah beberapa bulan yang lalu ialah melihat perkembangan pesat Islam di benua tersebut.

Jumlah muslim di Eropah meningkat dari hari ke hari. Salah satu saluran TV Germany mengatakan bahawa dari tahun 2006 jumlah Muslim di Eropah semakin meningkat. Setiap tahun lebih dari 5000 orang yang masuk Islam.

Pada 2009, ada 4.3 juta muslim yang ada di Jerman yang merupakan 5.4 % daripada keseluruhan penduduk. Islam adalah agama yang paling cepat berkembang di seluruh dunia dan agama ke-2 terbesar di Jerman.

Sebahagian besar Muslim Jerman menetap di Berlin. Ada lebih 77 masjid yang besar di situ dan 25 buah lagi di Munich. Kebanyakan masjid direka dengan indah dan ada lebih dari 2500 tempat untuk orang ramai bersolat (surau).

Terdapat 200 lagi buah masjid baru akan dibina di seluruh Jerman. Foto di atas adalah sebuah masjid baru yang bersifat futuristik, kini sedang di dalam proses pembinaan di Enrehfeld, Cologne.

Pada 20hb April 2011 yang lalu, lebih 2000 orang tempatan telah menghadiri forum umum yang telah menjemput Dr Bilal Philip untuk berceramah secara terbuka di Frankfurt. Lebih menggembirakan apabila 17 orang warga German telah melafazkan syahadah. Sememangnya Islam mempunyai masa depan yang sangat baik di sini sekiranya berlaku dakwah dan pendidikan secara terancang berjalan baik.

'Hoffentlich bleibt der Islam in Europa und der ganzen Welt wachsen.'

- Artikel iluvislam.com

No comments:

Post a Comment