Saturday, December 24, 2011

Rinduku Di Bawah Bayu..

Tinggi, sayup…dari ruang udara yang memisahkan antara aku dan kamu. Mulanya agak berteka teki “ada apa denganmu?” Tak kenal maka tak cinta. Mungkin ada benarnya. Hati masih berbasa-basi. Ku toleh dari kanan ke kiri mungkin lebih dari dua kali. Dunia mu dunia ku jauh berbatu namun kita satu…

Ku hirup angin malam tanpa sedar makin dekat diriku denganmu. Ada cahaya di situ. Sungguh. Cahaya yang membawa aku ke daerahmu yang satu ketika dulu pernah ku luah hasrat untuk bertemu.

Suria pagi belum muncul tatkala mata dicelik pantas mendahului. Hati yang mulanya kosong tanpa sebarang calit rasa, kini kian menghambat masa. Bila? Di sepanjang liku jalan ke situ aku melintasi anak sungai di kaki gunung-ganangmu. Indah. Menongkah deras arusmu membayangi perjuanganku sebagai da’ie kelak – ada kala bertahan, ada kala teruskan.

Di bawah bayu rinduku berseru bila mata kita bertemu. Mesra sambutmu buat ku tak jemu malah mahu terus di situ. Kisah cinta ukhuwahku kembali bertamu mengingatkan pengalaman yang bukan mainan. “Onsoi Pagalungan”… kini aku pulang dengan kenangan.

No comments:

Post a Comment